ATLAS.SK: Nedeľa, 20.8.2017
meniny má Anabela

Desivé planéty: na jednej prší asfalt, na druhej by vás roztrhal vietor

23.8.2016 | TechMag

Kozmický výskum je veľké dobrodružstvo. Vesmír je nekonečný a má množstvo tajomstiev, takže napriek mnohým objavom o ňom stále vieme primálo. Niektoré objavy však naznačujú, že môže byť aj veľmi desivým miestom.

Uhlíková planéta

Uhlík tvorí asi len 0,1 percemta objemu planéty Zem, ale v blízkosti centra našej galaxie, kde sa uhlík vyskytuje častejšie než kyslík, je zloženie planét iné. A práve tu sa nachádza uhlíková planéta. Obloha nie je krištáľovo modrá a čistá, ale žltá s množstvom čiernych mrakov. Keď zostúpite hlbšie do atmosféry uvidíte moria z ropy a dechtu. Povrch planéty pokrývajú bublajúce jamy čierneho bahna a ovzdušie zapácha metánom. Ani predpoveď počasia tu nevyzerá dobre: buď prší benzín alebo asfalt. Ale navzdory tomuto olejovému peklu planéta ukrýva cenné tajomstvo, pretože tam, kde je veľa uhlíka, je aj veľa diamantov.

Neptún

Na Neptúne neustále prúdia vetry, ktoré bičujú planétu desivou rýchlosťou, až 2 500 kilometrov za hodinu. Keby ste sa čírou náhodou ocitli na tejto planéte, s najväčšou pravdepodobnosťou by vás veterné prúdy úplne roztrhali. Záhadou ostáva, odkiaľ získavajú vetry energiu na svoju rýchlosť, keďže planéta je veľmi ďaleko od Slnka a má relatívne slabé vnútorné teplo.

51 Pegasi b

Tento plynný obor, známy aj ako Bellerofontes (na počesť gréckeho hrdinu, ktorý skrotil Pegasa) je vyše 150-krát hmotnejší než Zem a pozostáva prevažne z vodíka a hélia. Jeho problém je v tom, že sa vyhrieva vo svetle svojej hviezdy na teplotu vyše tisíc stupňov Celzia. Je k nej totiž až 100-krát bližšie než Slnko k Zemi. Teplo vytvára veľmi veternú atmosféru, keďže horúci vzduch rýchlo stúpa a chladný klesá rýchlosťou až tisíc kilometrov za hodinu. Nadmerné teplo odparuje z povrchu planéty železo, čím vznikajú mraky podobné tým na Zemi. Rozdiel je v tom, že namiesto dažďa prší z mrakov roztavený kov, pred ktorým vás dáždnik neochráni.

COROT exo-3b
Najhustejšia a najhmotnejšia exoplanéta CoRoT-exo-3b má veľkosť Jupitera, ale je 20-krát hmotnejšia. To ju robí dvakrát hustejšou než olovo. Chôdza po jej povrchu by pre človeka bola nemožná kvôli vysokému tlaku, ktorý by na neho pôsobil. Na CoRoT-exo-3b je hmotnosť človeka až 50-krát vyššia než na Zemi, čo znamená, že 80-kilový človek by tu vážil vyše štyri tony! Táto záťaž by mu okamžite rozdrvila kosti.

Mars

Na Marse môže vzniknúť prachová búrka v priebehu niekoľkých hodín a planétu bičuje niekoľko dní. Ide o najväčšie a najstrašnejšie prašné búrky v našej Slnečnej sústave. Dosahujú výšku Mount Everestu s rýchlosťou vyše 300 kilometrov za hodinu. Keď skončia, môže trvať mesiace, kým prach úplne sadne.

WASP-12b

Ide o najhorúcejšiu planétu, akú kedy objavili. Má teplotu asi 2 200 stupňov Celzia a obieha okolo svojej hviezdy bližšie než akákoľvek iná známa planéta. Ide o vzdialenosť len 3,4 milióna kilometrov a obehnúť mu ju trvá jeden pozemský deň. Je jasné, že v jej atmosfére by okamžite všetko zhorelo. Pre porovnanie: povrch planéty má asi len polovičnú teplotu povrchu nášho Slnka a je dvakrát taký horúci ako láva.

Pluto

Hoci je Pluto trpasličou planétou, jeho nehostinné podmienky dosahujú obrovské rozmery. Atmosféru Pluta tvorí predovšetkým dusík, oxid uhoľnatý a metán, čo z neho robí ľadové kráľovstvo. Jeho povrch pokrývajú kamene a ľad, pričom teplota povrchu Pluta dosahuje hodnotu -230 stupňov Celzia.

CoRoT-7b

Planéta CoRoT-7b je prvou planétou s veľkosťou podobnou Zemi, no nie sú na nej vhodné podmienky pre život. Nachádza sa totiž veľmi blízko svojej hviezdy a teploty na nej dosahujú podľa výpočtov aj tisíc stupňov Celzia. Ešte horšie je to na strane, ktorá je kvôli gravitácii neustále vystavená žiareniu. Tu teploty presahujú 2 300 stupňov Celzia. A hoci sa to môže zdať neuveriteľné, pri takejto horúčave sa vyparujú dokonca aj kamene.

Autor: Radomír
Foto: Listverse

Vyznáte sa v gangsterkách?
Otestovalo sa 9899 ľudí

Ide Japonec do krčmy a hovorí: čin čon chang chun kofola
Krčmárka mu odpovie: 2 litre v plastovej fľaši čoho?

Virtuálny barBrandy Sour Brandy Sour