ATLAS.SK: Štvrtok, 23.3.2017
meniny má Adrián
   

Zhoršená pamäť aj schopnosť komunikovať: technológie nemajú len pozitíva

20.12.2016 | TechMag

Všetci vieme, že moderné technológie majú nielen množstvo výhod, ale aj negatív. Najmä technológie, ktoré používame denne, môžu prekvapivým spôsobom zmeniť naše zvyky či osobnosť.

Technológie a obezita

Ku vzniku obezity prispieva veľa faktorov, preto je logické, že všadeprítomné smartfóny, tablety, televízory a herné konzoly, ktoré nás nútia viac sedieť, tiež zohrávajú svoju úlohu. Zistilo sa, že s každým desaťpercentným nárastom času stráveného pri týchto zariadeniach sa zvyšuje percento obezity o jedno percento. Technické hračky ľudí doslova prilepili na stoličky, sme menej aktívni a tým pádom sa zmenili aj naše stravovacie návyky.

Vnútro Facebooku: čím vás prekvapí?


Web znižuje rozsah našej pozornosti

Digitálne médiá priniesli so sebou aj zníženie priemernej schopnosti udržať pozornosť, čo potvrdil aj kanadský výskumný projekt realizovaný na vyše dvoch tisíckach Kanaďanov. Pomocou EEG skenovania mozgu ich raz merali v roku 2000, čo je zhruba na začiatku mobilnej éry, a druhýkrát v roku 2015. Výsledok: Priemerný rozsah pozornosti klesol z 12 na osem sekúnd - udivujúci pokles o jednu tretinu, ktorý sa udial počas iba 15 rokov. Rozsah pozornosti osem sekúnd je menší, než má priemerná rybka!

Dôvod na radosť či smútok? Takto by sme mali žiť o 30 rokov

Sme netrpezlivejší

Nárast YouTube a zdieľaných videí prispieva k tomu, že málokto z nás je ochotný čakať dlho na čokoľvek, predovšetkým na zábavu. Jedna štúdia UMass Amherst zisťovala na vzorke sledovanosti vyše šesť miliónov užívateľov internetu ako dlho je ochotný priemerný divák čakať na video, ktoré si chce nahrať. Odpoveď: dve sekundy, potom diváci húfne odchádzali. Účinok sa premieta aj do reálneho života. Doručenie zásielok v rovnaký deň je čoraz žiadanejšie a enormne narastá popularita mobilných aplikácií, ktoré sa zameriavajú na zníženie čakacej doby na rezerváciu večere alebo taxík.

GPS ovplyvňuje fungovanie mozgu

Navigácia sa stala takmer nenahraditeľným aspektom každodenného života. Mnohí z nás si bez nej nevedia predstaviť cestovanie a klasické mapy ani nepoznajú. Vedci však zistili, že nadmerné spoliehanie sa na GPS je pre našu dlhodobú pamäť v skutočnosti škodlivé. Je to preto, že hipokampus (oblasť mozgu, ktorá riadi pamäť) sa tiež spája s priestorovou navigáciou. Vedci zistili, že jedinci, ktorí sa spoliehajú na vlastnú priestorovú navigáciu majú väčší fyzický objem šedej hmoty a vyššiu aktivitu v hipokampe než tí, ktorí uprednostňujú GPS. Navyše, ak sa budete príliš spoliehať na GPS, môže to viesť k včasnému nástupu demencie.

Čím viac technológií, tým menej tvorivého myslenia

Vedci z Illinois nedávno vykonali štúdiu, ktorá skúmala účinky digitálnych technológií na kreativitu a zistili, že v skutočnosti vedú k menšiemu tvorivému mysleniu. Keď sú však tieto zdroje obmedzené, sme oveľa kreatívnejší. Vedci izolovali dynamiku, ktorá sa nazýva „väzby myslenia", čo je duševný proces motivovaný nedostatkom. Keď máme k dispozícii menej prostriedkov, potrebujeme kreatívnejšie riešenia na dosiahnutie požadovaného výsledku. Štúdia tiež zaznamenala, že zatiaľ čo skóre kreatívneho myslenia klesá od roku 1990, naopak IQ stúplo. Obidva účinky sú najvýraznejšie v skupine detí vo veku päť až desať rokov.

Smartfóny menia spánok

Viete o tom, že existuje vedecký dôvod, prečo je večerné používanie smartpfónu nevhodné? Ľudia prirodzene vedia, kedy majú ísť spať a kedy sa prebudiť podľa kvality okolitého svetla. „Červené" svetlo, ktoré vidíme za súmraku, telu signalizuje, že je noc, zatiaľ čo „modré" svetlo je signálom, že je čas prebudiť sa. Modré svetlo vidíme v dopoludňajších hodinách a tiež ho vyžarujú chytré telefóny a tablety, ktoré tak bránia tvorbe melatonínu v mozgu, chemickej látky, ktorá podporuje spánok. Podľa štúdie Harvardu, modré svetlo znižuje celkový počet hodín spánku vo fáze REM, čo je zásadné pre zdravé mentálne funkcie.

Textové správy kazia našu schopnosť komunikovať
Textové správy sa stali základom každodennej komunikácie medzi ľuďmi. Dokonca aj ľudia v staršom veku posielajú viac správ denne namiesto telefonovania. Veľa sa popísalo o tom ako textová a e-mailová komunikácia môže zmeniť kontext, ale problém siaha hlbšie. Nový výskum naznačuje, že posielanie SMS správ nás pomaly zbavuje našej schopnosti chápať emocionálne narážky.

Tieto neverbálne, vizuálne narážky sú kritickou súčasťou rozhovoru a niektorí vývojoví psychológovia sa obávajú, že nedostatok skúseností s nimi môže byť obzvlášť škodlivý pre sociálny rozvoj mladých ľudí. Zatiaľ čo väčšina dospelých vstúpila do mobilného veku s už rozvinutými sociálnymi zručnosťami, pre súčasné deti a mládež to neplatí. Títo mladí ľudia môžu mať veľký problém so svojou obmedzenou schopnosťou realizovať face-to-face rozhovor než predchádzajúce generácie.

Google nás núti pamätať si menej informácií

Prakticky každú informáciu dnes môžeme rýchlo nájsť pomocou vyhľadávača Google. Na jednej strane je to veľmi užitočné, ale zároveň veľmi problematické. Vedci tvrdia, že to spôsobilo „Google efekt". S internetom zaobchádzame ako s akýmsi externým pevným diskom nášho mozgu a preto si pamätáme čoraz menej informácií. Jeden z niekoľkých pokusov sa týkal „kognitívneho sebavedomia" účastníkov, v ktorom išlo o ich názor na vlastné schopnosti pamätať si veci.

Vedci zistili, že používanie internetu pri hľadaní odpovedí na otázky podporuje kognitívne sebavedomie podobné tomu, aké majú účastníci, ktorí sami poznajú odpoveď. Z toho vyplýva, že používatelia začínajú považovať internet za súčasť vlastného poznávacieho procesu než za nástroj, ktorý je zodpovedný za znižujúcu sa tendenciu zapamätať si novo naučené informácie.

Autor: Radomír


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

ŠTÝL

Štýlové články, vďaka ktorým vám žiadna neodolá.

 

SPEKTRUM:

Zaujímavosti z domova i zo sveta, od ktorých neodtrhnete zrak.

 

Diskusia k článku
Poznáte hlavné mestá štátov?
Otestovalo sa 50660 ľudí

Tipy na dnes

 
Vtip dňa

Čo povie sv. Peter lekárovi pred nebeskou bránou? Dodávatelia k zadnému vchodu.

 
Virtuálny barAnacolada Anacolada
  • 1,5 cl kokosového mlieka
  • 2 cl cukrového sirupu
  • 6 cl ananásového džúsu
  • 2 cl ananásového likéru
  • 3 cl bieleho rumu
 
Hra na dnes