ATLAS.SK: Nedeľa, 23.4.2017
meniny má Vojtech

Najväčšie záhady vesmíru. Nad týmto si vedci lámu hlavu

17.1.2015 | TechMag

Občas to vyzerá tak, že vesmír si z nás robí žarty. Najmä astronómovia, ktorí skúmajú jeho záhady, si občas poriadne lámu hlavy nad tým, ako môžu niektoré objekty existovať. Toto je výber tých najzáhadnejších.

Magnetické pole Mesiaca
V súčasnosti Mesiac magnetické pole nemá, no výskumy ukazujú, že pred štyrmi miliardami rokov tomu tak nebolo. Jeho magnetické pole bolo dokonca silnejšie než to zemské a a nikto nevie, ako je to možné. Teleso síce malo tekuté jadro, no vedci si nevedia vysvetliť, ako mohla jeho rotácia vyrobiť také silné magnetické pole.

Galaxie staré 13 miliárd rokov
Vek vesmíru sa odhaduje na približne 13,7 miliardy rokov a vo svojom rannom štádiu bol len hustou zmesou protónov a elektrónov. Preto nie je jasné, ako mohli už 700 miliónov rokov po Veľkom tresku vzniknúť prvé galaxie. Ide o jedny z najstarších objektov vo vesmíre a zaujímavé je, že sa v nich nevyskytujú takmer žiadne kovy.

Magický ostrov na Titane
Titan je najväčším mesiacom Saturnu a zároveň najzáhadnejším objektom v Slnečnej sústave. Podobá sa na prehistorickú Zem, má atmosféru, tekuté oceány a náznaky geologickej aktivity. Sonda Cassini si v roku 2013 všimla, že sa v jeho druhom najväčšom oceáne objavil ostrov, ktorý o niekoľko mesiacov na to zmizol. A znovu sa objavil. Astronómovia nedokázali určiť, aký fyzikálny jav to môže spôsobovať.

Asteroid s prstencami
Všetky plynné planéty v Slnečnej sústave majú prstence. Asteroid Chariklo s priemerom len 250 kilometrov ich však má tiež. Vysvetlení tohto javu je viacero, no ani jedno z nich nie je celkom isté. Vedci predpokladajú, že ide o následok zrážky s iným telesom, no jednoznačne to potvrdiť nedokážu.

Zvláštne röntgenové žiarenie
Z jadra galaxií Andromeda a Perseus vychádza zvláštne röntgenové žiarenie, ktorého farebné spektrum nie je možné priradiť k žiadnemu nám známemu prvku či častici. Vedci dúfajú, že by mohlo ísť o dôkaz existencie temnej hmoty. Tá má podľa nich tvoriť väčšinu hmoty vo vesmíre, no vedecká obec sa v názore na jej existenciu nezhoduje.

Šesťchvostý asteroid
Hubblov teleskop objavil kométu so šiestimi chvostmi. Aspoň to si mysleli astronómovia až dovtedy, kým nezistili že ide o asteroid. Tieto dva druhy objektov sa líšia tým, že asteroidy sa skladajú prevažne z ťažších prvkov a relatívne malého množstva ľadu. Objekt s názvom P/2013 P5 sa postupne rozpadá, pretože jeho malá gravitačná sila sa nemôže rovnať s odstredivou silou spôsobenou jeho rotáciou. Jeho chvosty tak môžu tvoriť práve častice odpadávajúcich skál, isté to však nie je.

Vzdialené monštrum
Planéta 3HD 106906b je ozajstnou záhadou. Je 11-krát ťažšia ako Jupiter a od hviezdy, okolo ktorej obieha, je vzdialená 650 astronomických jednotiek. To je vzdialenosť, ktorú prejde svetlo za približne 90 hodín. Len pre zaujímavosť, svetlo zo Slnka k Neptúnu dorazí za približne štyri hodiny. Takáto obrovská vzdialenosť núti vedcov prehodnocovať teórie o vzniku planét a ich pohybe.

Búrkový Urán
Podnebie na druhej najvzdialenejšej planéte od Slnka je zvyčajne pokojné, v posledných rokoch na nej však zúria obrovské búrky. Niektoré z nich sú veľké ako naša Zem a pozorovať prostredníctvom teleskopov ich môžu aj amatérski astronómovia. Navyše sa vyskytujú aj na častiach planéty, ktoré sú len málo vystavené slnečnému žiareniu, a práve to búrky poháňa. Jav aj naďalej ostáva nevysvetlený.

Autor: Noel

Diskusia k článku

Tá moja žena je ale pekná šlapka! Keď som sa vracal zo služobnej cesty, ešte som aj telegram poslal, a aj tak som ju našiel s milencom, - sťažuje sa priateľ priateľovi. Potom sa zamyslí a dodáva: - A možno ani nie je šlapka, možno len nedošiel ten telegram.

Virtuálny barKapitänleutnant Kapitänleutnant