ATLAS.SK: Utorok, 23.5.2017
meniny má Želmíra

Nadšenie z hviezdy Trappist-1: prečo na jej planétach môže byť život?

10.3.2017 | TechMag

Hoci vedci dlho predpokladali, že vo vesmíre existuje viac planét veľkosti Zeme, až do objavu planetárneho systému pri hviezde Trappist-1 si mysleli, že sú príliš malé a ďaleko od seba. Jeho existencia tak blízko nášho však naznačuje, že ich môže byť viac. Naša šanca nájsť mimozemský život je opäť väčšia a vedci, ktorí sa snažili zachytiť mimozemské rádiové signály, možno po celý čas hľadali na nesprávnych miestach.

V atmosfére chýba hrubá vodíková vrstva

Vedci potvrdili, že aspoň dve z exoplanét, ktoré obiehajú hviezdu Trappist-1, nemajú vodíkovú vrstvu a majú pravdepodobne rovnako skalnatý terén ako Zem. Aj keď to nemusí nevyhnutne znieť ako vzrušujúca správa, vylučuje to teóriu, že planéty sú iba obrie gule plynu, čo by znemožňovalo existenciu života. Vedci preto v sebe živia nádej, že niektoré z nich by mohli byť obývateľné.

Kombinovaná prítomnosť ozónu a metánu
Pre vznik potenciálne pohostinných podmienok pre život nesmie byť na planéte príliš horúco ani zima, jej povrch musí byť pomerne skalnatý, musí mať dostatok svetla a atmosféra musí mať ideálnu hrúbku, čo zabezpečuje mierne podnebie. Nevyhnutnosťou je voda, ktorá sa musí zhromažďovať v jazerách, moriach či oceánoch.

VIDEO: Čierna hviezda roztrhala hviezdu na kusy, spravila z nej špagety

Prítomnosť ozónu v atmosfére vytvára ochrannú vrstvu proti škodlivým účinkom slnečného ultrafialového žiarenia. Vedci sú presvedčení, že nájdu kombináciu ozónu a metánu v atmosfére najmenej troch z novoobjavených planét. Ak sa totiž v ovzduší nachádza kombinácia ozónu, metánu a zároveň oxid uhličitý a voda, existuje len jediné zrejmé vysvetlenie - existuje tam život.

Viac času pre vznik života

Hviezda Trappist-1 sa klasifikuje ako červený trpaslík, ktorý patrí medzi „ultrachladných" trpaslíkov, takže ide o najchladnejšiu hviezdu. Červené trpaslíky sú notoricky známe pre relatívne pomalé spaľovanie svojho jadrového paliva (vodíka) v porovnaní s teplejšími a jasnejšími hviezdami, akou je napríklad naše Slnko. Preto vyžarujú svetlo neuveriteľne dlhý čas, dokonca bilióny rokov. A práve dlhá životnosť znamená, že biologický život má viac času na svoj vývoj.

Nové informácie o vzniku planét
Objav je už teraz veľkou výhrou pre vedu, pretože aj keby neboli exoplanéty obývateľné, poskytnú vedcom priestor pre testovanie širokej škály hypotéz. Planetárny systém sa dá nielen prirovnať k Zemi, ale je zaujímavý sám osebe. Malé, ale zásadné rozdiely v chemickom zložení a atmosfére každej z planét poskytnú cenné informácie o histórii a evolúcii planét. Získané informácie pomôžu pri lepšej analýze budúceho vývoja iných planét a zvýšia naše vedomosti o vesmíre ako celku.

Spitzer sa osvedčil
Zatiaľ najväčšiu zásluhu na objave má, okrem vedcov, neuveriteľne silný Spitzer Space Telescope (SST). Infračervený kozmický teleskop od svojho uvedenia do prevádzky v roku 2003 odhalil množstvo zaujímavostí vo vesmíre. Planéty pri hviezde Trappist-1 objavil v dôsledku malého poklesu svetla, ku ktorému došlo zakaždým, keď jedna z planét prešla pred hviezdou a obrou šošovkou teleskopu. Teleskop odoslal záznamy do NASA, kde ich analyzovali, aby odhadli veľkosť a hmotnosť každej planéty.

Blízko, blízučko

Na objave je mimoriadne vzácne, že planéty sa nachádzajú pomerne blízko - len 40 svetelných rokov od Zeme. S využitím moderných technológií by táto cesta trvala približne 44 miliónov rokov. V kozmických podmienkach je však 40 svetelných rokov od Zeme relatívne blízka vzdialenosť, vďaka čomu vedci dokážu lepšie pochopiť ako sa trpasličie planéty, planétky, kométy, satelity a cirkumstelárne disky formujú a navzájom komunikujú.

Všetky planéty by mohli obsahovať vodu
Vedci v snahe nájsť známky mimozemských foriem života na vzdialených planétach takmer vždy začínajú s jednoduchým testom, ktorý sa týka prítomnosti vody v kvapalnom stave. A zatiaľ čo na niektorých planétach, napríklad na Marse alebo Venuši, by voda raz mohla byť, nedostatok ozónu spolu s ďalšími ochrannými prvkami vedú vedcov k domnienke, že prípadná forma života by onedlho zahynula.

Nedokázala by totiž prežiť slnečné a kozmické žiarenie, ktoré povrch týchto planéty neustále bičuje. Hoci je možné, že kvapalná voda sa môže nachádzať na všetkých planétach, najvyššie šance na jej objavenie (a následne i života) sú na troch exoplanétach, ktoré sa nachádzajú v tzv. „obytnej zóne".

Autor: Radomír

Diskusia k článku

Aký je rozdiel medzi holubom a politikom? Žiadny. Obidvaja všetko poserú a strieľať ich nesmieme.

Virtuálny barLong Island Iced Tea Long Island Iced Tea