ATLAS.SK: Utorok, 21.10.2014
meniny má Uršula
   

Lietadlové lode – obrí vojenský arzenál

22.9.2008 | TechMag

Lietadlové lode už takmer jedno storočie neodmysliteľne patria k vojenskému arzenálu. Tento obrí vojenský arzenál si môžu dovoliť len tie najväčšie námorné veľmoci, pretože udržovanie iba jedného takéhoto plaviaceho kolosu si vyžaduje nemalé finančné prostriedky. Lietadlová loď je vlastne plávajúce mesto na mori. Prvé lode s plochou na pristávanie pre bojové lietadlá sa objavili už v prvej svetovej vojne. Ešte pred druhou svetovou vojnou sa tieto lode zdokonalili, pretože vlastniť modernú lietadlovú loď bola veľká prestíž. Modernizácia sa robila hlavne kvôli bezpečnejším pristátiam a vzletom. Počas druhej svetovej vojny vlastnili takéto lode Američania, Angličania, Japonci, ale aj Nemci. Nemecko však svoju jedinú lietadlovú loď Graf Zeppelin nikdy nedokončilo, a ešte pred skončením vojny ju radšej potopilo, aby sa nedostalo do rúk Američanom alebo Sovietom.

Svoju popularitu si lietadlové lode získali počas studenej vojny a vlastnili ich aj také štáty, ktoré vôbec nemali financie na ich prevádzku a údržbu. V súčasnosti sa svetovými moriami plavia lietadlové lode viacerých štátov. Tie najmodernejšie však majú len tri krajiny - USA, Veľká Británia a Francúzsko - ostatné sú zastaralé.

Z necelej tridsiatky lietadlových lodí patrí až polovica Spojeným štátom americkým, ktoré medzi nimi majú desať lodí s jadrovým pohonom, ostatné sú na klasický naftový pohon. Jadrový reaktor slúži ako zdroj tepla vyrábajúci paru, ktorá poháňa hnacie turbíny.

Najstaršou americkou lietadlovou loďou, ktorá ešte brázdi svetové oceány je Enterprise CVN-65, ktorá je v službe až neuveriteľných štyridsaťsedem rokov a vôbec sa ešte nechystá do dôchodku. Lietadlová loď Enterprise bola prvou loďou na jadrový pohon. Prvá európska loď s jadrovým pohonom vyplávala na oceány až v roku 2001 a bola to francúzska loď Charles de Gaulle. Enterprise by mali Američania vymeniť až v roku 2015 za najmodernejšiu lietadlovú loď, ktorá bude niesť meno amerického prezidenta Geralda Forda.

Lietadlová Gerald R.Ford CVN-78 bude vybavená najmodernejšou technikou a bude sa môcť plaviť po mori dlhšie ako jej predchodkyne. Na lietadlových lodiach triedy Nimitz lietadlá štartovali pomocou parného katapultu, na lodiach triedy Ford sa bude používať nový elektromagnetický systém EMALS - Electromagnetic Aircraft Launch System.

Parný katapult, ktorý je spojený s predným kolesom podvozku lietadla, sa po palube lode pohybuje po koľajniciach a urýchľuje tak štart každého lietadla. Pri parnom katapulte sa stávalo, že nízky tlak pary spôsobil pre lietadlo nemalé problémy a štartovacia rýchlosť bola niekedy menšia až o dvadsať kilometrov za hodinu.

Pri systéme EMALS by takéto ťažkosti nemali vzniknúť, pretože sa dá presnejšie nastaviť sila, ktorá doslova vystrelí lietadlo do vzduchu. Elektromagnetický motor dokáže lietadlo pri štarte na šesťdesiatich metroch zrýchliť z nuly na stopäťdesiat kilometrov za hodinu, behom dvoch sekúnd.

Dva jadrové reaktory, ktoré už budú na lodiach triedy Ford sú schopné udržať loď až dva roky bez toho, aby museli niekde zakotviť. Netýka sa to však aj zásobovania lode. Moderná lietadlová loď môže bez zásob vydržať maximálne sedemdesiat dní. Ani potom však nemusí navštíviť prístav kvôli zásobám. K zásobovaniu sú určené špeciálne zásobovacie lode, ktoré však počas vojnového konfliktu môžu byť najväčšou slabinou tohto plávajúceho mesta.

Veď len teraz sa na lietadlových lodiach triedy Nimitz plaví posádka s takmer šesťtisíc námorníkmi. Z tohto počtu patrí takmer dvetisícpäťsto ľudí k leteckému personálu. Námorníci, tak ako aj my, tiež potrebujú čerstvú zeleninu, ovocie, mäso, vajcia, ale aj iné potreby ku každodennému životu na mori.

Rozmery týchto plávajúcich kolosov sú úctyhodné - sú najväčšie zo všetkých lodí. Lietadlové lode triedy Nimitz sú dlhé 333 metrov, výtlak majú 97 tisíc ton, na ich palube sa nachádza až osemdesiat lietadiel a vrtuľníkov, čo je kompletný letecký arzenál niektorých štátov. Tieto lode dokážu napriek svojej hmotnosti dosiahnuť rýchlosť až tridsať uzlov, čo je päťdesiatpäť kilometrov za hodinu. Lietadlová loď Gerald R.Ford bude rozmermi aj rýchlosťou rovnaká ako lode triedy Nimitz. Výtlak bude mať o niečo väčší - až stotisíc ton a na palube už bude posádka len so štyritisícpäťsto námorníkmi.

Piloti lietadiel na týchto lodiach patria k najlepším na svete, pretože musia pristáť na pohyblivú plochu lode cez deň i v noci za každého počasia. Výcvik týchto pilotov je veľmi nákladný, a preto americká armáda uvažuje o bezpilotných lietadlách, ktoré by ušetrili finančné náklady na výcvik, ale aj zmenšili posádku lietadlových lodí. Jeden pilot by tak mal mať pod svojím velením tri bezpilotné lietadlá.

Výrobcom novej lietadlovej lode Geralg R. Ford je americká firma Northrop Grumman Newport News a americkú armádu bude stáť trinásť miliárd dolárov, čo je viac ako jeden slovenský štátny rozpočet. Ďalšie lietadlové lode triedy Ford by už mali byť lacnejšie, pretože pri tej prvej sú náklady na výskum a vývoj až päť miliárd dolárov. Životnosť tejto lode sa odhaduje na päťdesiat rokov.

Lietadlové lode sa budú vyrábať a brázdiť tak svetové oceány nielen dovtedy, dokedy tu budú vojnové konflikty, ale hlavne kvôli tomu, že len ich neďaleká prítomnosť sa stane dostatočnou výstrahou pre znepriatelené štáty. Lietadlové lode sa tak stanú varovným prstom pre tých, ktorým slovo mier nehovorí vôbec nič.

Autor: Recber

 
Vyhrajte skvelý balzam na pery
Súťaž trvá do 31.10.2014
Vyznáte sa v metale?
Otestovalo sa 8606 ľudí

Tipy na dnes

 
Vtip dňa

Ide si Maďar po Blave a všimne si že sa mu zastavili hodinky. Okolo ide pekná blondínka v minisukni a opýta sa jej:"Nemáš čas, stojí mi"

 
Virtuálny barGimlet Gimlet
  • 4 cl ginu
  • 2 cl limetkovej šťavy
  • 2 cl cukrového sirupu
  • limetka na ozdobenie
 
Hra na dnes