Japonskí piloti kamikadze: sedem vecí, ktoré ste o nich netušili

17.2.2017 | TechMag

Samovražedné útoky kamikadze patrili k jedným z najhroznejších taktík počas druhej svetovej vojny. Hoci pilotov lietadiel považujeme za fanatikov, pravda je trochu iná. Boli to obyčajní ľudia, ktorí často bojovali medzi lojalitou a strachom zo smrti.

Prvý útok nebol plánovaný

Počas japonského útoku na Pearl Harbor v decembri 1941 zasiahli lietadlo 28-ročného poručíka Fusata Iida. Keďže s ťažko poškodeným lietadlom nedokázal ďalej letieť, vydal pokyn zvyšku leteckej skupiny, aby pokračovali.

Volanie cti: keď nemecký stíhač omilostil americký bombardér

Rukou im naznačil svoj zámer poškodiť lietadlom vhodný cieľ, pričom si vybral primárny hangár základne. Lietadlo však zasiahli plamene šľahajúce zo zeme a vybuchlo. Odvtedy svet považuje Fusata Iida za prvého kamikadze a miesto jeho havárie označuje pamätník.

Plánovaný útok kamikadze sa odohral o tri roky neskôr
Konvenčný spôsob boja nedokázal zastaviť americkú ofenzívu a zúfalá situácia viedla Japonsko k použitiu novej taktiky boja. Námorný kapitán Okamura sa vyjadril, že jediný spôsob ako nakloniť misku váh v prospech Japonska sú samovražedné lietadlové útoky. Dobrovoľníkov, ktorí budú mať šancu zachrániť krajinu vraj bude viac než dosť. Prvú vlnu kamikadze tvorilo 24 dobrovoľných pilotov z 201. leteckej skupiny, ktorej cieľom boli americké sprievodné lode. Jednou z nich bola lietadlová loď St. Lo, ktorú kamikadze zasiahli a potopili za menej než hodinu, pričom zahynulo 100 Američanov.

Bitka o Okinawu

Bitka o Okinawu trvala 82 dní a stretlo sa v nej vyše 287-tisíc amerických a 130-tisíc japonských vojakov. Ide o najkrvavejšiu bitku v Pacifiku, pri ktorej zahynulo viac ako 90-tisíc ľudí na obidvoch stranách, spolu s takmer 100-tisíc civilnými obeťami. Počas tohto konfliktu spôsobili kamikadze americkému námorníctvu najväčšie škody, keď zabili takmer päťtisíc mužov, potopili 34 lodí a počas celej vojny stovky ďalších poškodili.

Osobná návšteva cisára

Hisao Horiyama je jedným z mála kamikadze pilotov, ktorí prežili. V čase vojny mal 21 rokov a o svojom poslaní povedal: „Nechceli sme veľmi premýšľať o umieraní. Vyškolili nás, aby sme svoje emócie potlačili. Aj keby sme mali zomrieť, vedeli sme, že je to pre dobrú vec. Smrť bola splnením našej povinnosti a my sme mali rozkaz nevracať sa. Vedeli sme, že keby sme sa vrátili živí, naši nadriadení by sa hnevali. Našu jednotku po absolvovaní výcviku navštívil cisár na bielom koni. Myslel som si, že je to znamenie a prišiel osobne požehnať naše služby. Vedel som, že nemám inú možnosť ako preňho zomrieť. V tom čase sme sa domnievali, že cisár a národ Japonska sú jedno a to isté." Nakoniec sa vojna skončila skôr než Horiyama vyslali do bitky ako pilota kamikadze.

Piloti písali rodinám listy

Rovnako ako všetci piloti kamikadze, aj Horiyama musel napísať list na rozlúčku, ktorý by po jeho smrti odovzdali rodine. „Ako dieťa som nebol úctivý a v škole som dostával zlé známky. Napísal som otcovi, že mi je to ľúto, rovnako ako to, že počas cvičenia som poškodil tri lietadlá. A mrzelo ma aj, že priebeh vojny sa obracia proti Japonsku. Chcel som dokázať jemu i sebe, že toto je dôvod, prečo som dobrovoľne vstúpil do špeciálnej jednotky. Ale moja matka bola rozrušená a tesne pred svojou smrťou mi povedala, že by otcovi nikdy neodpustila, keby som zomrel pri kamikadze útoku. Preto som cisárovi vďačný za to, že vojnu zastavil."Nie všetci kamikadze piloti chceli dobrovoľne zomrieťHoriyama bol sklamaný z toho, že prežil a mal pocit, že zlyhal pri plnení úloh. „Cítil som sa zle, že som sa nedokázal obetovať pre svoju krajinu. Mojich kamarátov, ktorí zomreli, neustále oslavovali ako hrdinov a ja som svoju šancu premárnil." Ale nie všetci jeho kolegovia to cítili rovnako. Ďalší pilot, ktorý prežil, Takehiko Ena mal pri každom odlete pilotov do akcie zmiešané pocity. „Blahoželali sme im, aj keď teraz viem, že nebolo čo oslavovať. Prinútili nás veriť, že sme povolaní obetovať sa pre našu krajinu. Ja som len chcel chrániť otca a matku, ktorých som miloval. A všetci sme boli vydesení."

Kamikaze lietadlá neboli technicky v poriadku
Takehiko Ena, ktorý má teraz deväťdesiat rokov, prežil druhú svetovú vojnu nielen pre technické problémy lietadiel. Mnohé z nich upravili na kamikadze. Jeho prvý pokus o lietanie kamikadze sa skončil ešte skôr, než sa lietadlo vznieslo do vzduchu. Druhá misia sa skončila tiež neúspešne, keď lietadlu zlyhal motor a musel núdzovo pristáť. Aj jeho tretí a posledný pokus zmarili ťažkosti s motorom, tentoraz musel núdzovo pristáť do mora. Ena s dvoma členmi posádky prežili a preplávali na blízky ostrov, kde ich asi o dva mesiace neskôr zachránila japonská ponorka. Čoskoro na to sa vojna skončila. Enovi tak zachránil život práve zlý technický stav lietadiel kamikadze.

Autor: Radomír

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

ŠTÝL

Štýlové články, vďaka ktorým vám žiadna neodolá.

 

SPEKTRUM:

Zaujímavosti z domova i zo sveta, od ktorých neodtrhnete zrak.

 

Diskusia k článku
Vyznáte sa v metale?
Otestovalo sa 9771 ľudí

Tipy na dnes

 
Vtip dňa

- Viete, kedy vznikli záporné čísla?
- Keď začali mestským policajtom merať IQ.

 
Virtuálny barÍrska káva Írska káva
  • 1
  • 25 l kávy
  • 2 PL smotany na šľahanie
  • 40 ml írskej whisky
  • 3 ČL trstinového cukru
  • trocha kakaového prášku
 
Hra na dnes